Kenneth Jensen
Byrådsmedlem i Frederikssund
Gennem otte år har jeg været medlem af - og også næsteformand for - Teknisk Udvalg, og har arbejdet målrettet for resultater på området.
Heldigvis har det de senere år fået stadigt større fokus - og det med rette.
Et af mine meget store fokusområder er trafiksikkerhed og skoleveje. Det har Teknisk Udvalg arbejdet meget med lige siden 2006. Og der var et stort efterslæb at rette op på, som vi stadig langt fra er i mål med. Navnlig på vores skoleveje er der fortsat rum for forbedring.
En mærkesag for mig lige siden min debut i lokalpolitik har været at få anlagt en rundkørsel i svinget ved Marbækvej og Strandvangen i Frederikssund. Her er tale om en meget farligt kryds for de bløde trafikanter, og det er en af vores mest trafikerede skoleveje.
Det lykkedes i 2012 at få pengene bevilget, og er anlagt i denne valgperiode. Også Færgevejs og Kocksvejs renovering har jeg lagt meget energi i at få gennemført, og også det er lykkedes.
En ganske særlig mærkesag for mig, er etablering af cykelstien til Kulhuse.
Det har krævet tålmod og viljestyrke - og gør det fortsat. op til valget i 2017 så det også ud til at have båret frugt: Cykelstien var på "finansloven". Desværre blev den udsat igen, lex Vinge, men med budgettet for 2021 kom den tilbage på sporet og første spadestik blev taget i juni 2021. Cykelstien forventes færdig i 2022.
Med transportforliget fra juni 2021 fik vi også - endelig - lovning på at Frederikssundmotorvejen faktisk kommer helt til Frederikssund. Efølge planen kan vi forvente at der er færdig i 2028-2029.
Af nogle har det været udlagt som en forsinkelse eller udsættelse. Den præmis køber jeg dog ikke, da vi aldrig har haft lovning på eller bevilling til dens endelige færdiggørelse. Så det er slet og ret en sejr at den nu bliver færdiggjort. At det så gerne måtte ske hurtigere er uomtvisteligt, og det må vi fra byrådets side lægge maksimalt pres på Folketing og regering for sker.
Sammen med gratis bro og en motorvej på vej følger naturligt nok også mere trafik på vores veje - også lokalt. Det har man især opolevet i den sydlige del af Frederikssund (Marbæk), hvor den nye fjordforbindelse allerede før afskaffelsen af broafgiften har medført markant mere trafik på de lokale veje i området, fordi man helt fejlagtigt i sin tid fra byrådets side valgte at lave en til- og afkørsel fra Fjordlandsvej til Marbækvej; en beslutning jeg var imod som den eneste i byrådet. Dertil har man fra statens side ikke sikret ordentlig støjafskærmning på den nye bro.
De sidste par år har det - helt berettiget - fået stor fokus, og der er i 2021 gjort en række tiltag for at forsøge at nedbringe farten, trafikken og støjen i området. Det arbejde vil jeg fortsat følge tæt, og presse på for yderligere forbedringer - både fra kommunal og statslig side, sådan som jeg har gjort alle årene.
Blandt andet derfor siger jeg også nej til yderligere boligudvikling langs Marbækvej i de kommende år. Det vil kun forværre hele situationen i området.
I starten af sidste valgperiode vedtog Folketinget en beredskabdsreform, som har betydet sammenlægning af mange af vores beredskaber (brandvæsener) - også I Frederikssund Kommune, hvor vi er gået i parnetskab med beredskaberne i Gribskov, Hillerød, Egedal og Furesø og Halsnæs.
Som led heri var der planer om både at nedlægge brandstationen i Slangerup, og beskære beredskabet i Skibby.
Det strittede jeg - sammen med mine partifæller - imod, og ikke mindst derfor lykkedes det at bevare vores lokale brandstationer i kommunen - og dermed sikre trygheden og den hurtige hjælp til alle borgere.
Også i årene der kommer, vil beredskabet fylde i mit politiske arbejde.
Lige siden min debut i politik har jeg arbejdet for en anstændig infrastruktur i kommunen.
Derfor har jeg kæmpet for færddiggørelsen af Frederikssundmotorvejen, for en asfalteret cykelsti til Kulhuse og trygge skoleveje.
Også bevarelsen af et lokalt beredskab er højt på min dagsorden.